18
Lut

Bitcoin en de autonome wereld | Column

De laatste Tegenlicht-aflevering, genaamd Hoe raken wij de auto kwijt, ging over de toekomst van de auto. Het gebruik van de auto neemt onder jongeren langzaam af. Het onderling uitlenen van auto’s wordt steeds populairder en makkelijker. De elektrische auto wordt dankzij Elon Musk en zijn bedrijf Tesla eindelijk een werkelijkheid. En deze duurzame gedeelde auto’s zullen, mede dankzij Google, zichzelf over tien jaar kunnen besturen waardoor autorijden slechts een kwestie van instappen wordt.

De aflevering was fascinerend en schetst een mooie toekomst. Dankzij nieuwe technologieën zullen auto’s met elkaar kunnen communiceren waardoor botsingen bijna uitgesloten zijn, het verkeer altijd soepel doorstroomt en maximale snelheden bereikt kunnen worden. En zo’n auto bestellen kan natuurlijk gewoon via een handige app op je mobieltje. Dit schept ongekende nieuwe mobiele vrijheid en besparing van tijd. Tegenlicht zag echter een belangrijke ontwikkeling en technologie over het hoofd: Bitcoin.

Deze duurzame auto’s zullen zichzelf niet alleen kunnen besturen: ze worden complete autonome entiteiten dankzij Bitcoin. Het Bitcoin-protocol gaat het mogelijk maken dat deze zelfrijdende auto’s ook zelf met hun klanten kunnen afrekenen en hun stroom kunnen betalen bij de oplaadpaal. En voor alle mankementen kunnen ze wellicht bij een geautomatiseerde reparatierobot terecht – of anders kunnen ze zelf een monteur betalen. Nu zou je zeggen dat dit wellicht ook met oude betalingssystemen mogelijk is. Met het Bitcoin-protocol kan het gebruik van een zelfrijdende auto echter een volledig geautomatiseerd proces worden waarbij geen enkele accountant, administratief medewerker of bank komt kijken om de betalingen te verwerken. Slechts een auto die ons volledig ter dienst staat.

Bovendien kan de klant dankzij het Bitcoin-protocol relatief anoniem blijven. Het is immers mogelijk om ieder ritje met een ander bitcoin-adres te betalen, waardoor het vanuit big data niet meteen duidelijk wordt dat Pietje op donderdagmiddag standaard zijn minnares in Groningen bezoekt. En dat terwijl iedere transactie via het online kasboek, de blockchain, toch gecontroleerd wordt en te volgen valt. Dat is nog eens wat anders dan een transactie via een bank, waarbij het geld achter de schermen meerdere keren van eigenaar wisselt.

Het idee van autonome machines gaat natuurlijk niet alleen op voor zelfrijdende auto’s. Het bedrijf Bitcoin Kinectics is al bezig met de productie van hardware die het voor apparaten als wasmachines, verkoopautomaten en 3d-printers mogelijk moet maken om bitcoins te accepteren. Door apparaten te linken aan de blockchain valt vanuit huis direct een bestelling te doen zonder dat daar een persoon tussen hoeft te komen. Het bedrijf zelf hoopt op de lange termijn een compleet gedecentraliseerde autonome organisatie te worden, waarbij de productie en aankoop compleet door machines is vervangen.

Apparaten die in een zelfregulerend systeem onderling met elkaar handelen zodat wij als mensen eenvoudige gebruikers worden en ons op nuttigere zaken kunnen richten – dat lijkt wel een utopie. Toch zullen deze autonome processen werkelijkheid worden en hopelijk het einde gaan inluiden van de 40-urige werkweek, waarvan ik net als collega-historicus Rutger Bregman zo droom. Toch denk ik niet dat Bregman in de Tegenlicht-aflevering De noodzaak van een utopie van komende zondag het over Bitcoin gaat hebben. Maar kijken zal ik wel.

Door: Arjan Nuijten (@ArjanNuijten)

Share this

One Comment

  1. Een zelfrijdende auto wordt al weet-ik-hoe-lang in het vooruitzicht gesteld en toch is het nog niet toegestaan om je op dergelijke wijze op de openbare weg te begeven. Bijna hetzelfde geldt voor ‘car sharing’; ook dat is een oud principe, maar nog lang niet algemeen aanvaard in Nederland. In die zin mag ik hopen dat de vergelijking met bitcoin mank gaat.
    Volgens mij dat dat Tegenlicht een vooruitspiegelig doet op te nemen overheidsmaatregelen. Met andere woorden dat zij verwachten dat de overheid zelfrijdende auto’s op den duur preferent gaat stellen en daar regelgeving voor gaat maken. Of anders dat autorijden misschien dusdanig kostbaar wordt -bijvoorbeeld door accijnsverhoging – dat ‘car sharing’ bittere noodzaak wordt, ook voor de meer bedeelden.
    Maar goed, het gaat mij in deze niet om Tegenlicht en wat de overheid allemaal voor mooie plannen heeft, maar om bitcoin. De voorbeelden die in dit stuk genoemd worden, laten zien dat het bitcoinprotocol juist een compleet nieuw paradigma voorstelt. Het is een volledige transformatie naar een nieuw systeem met nieuwe mogelijkheden die daarvoor onmogelijk werden geacht. Daarom geloof ik meer in bitcoin dan in zelfrijdende auto’s.

Leave a Comment

[an error occurred while processing this directive]